10 důvodů proč trávit čas s dětmi v přírodě

Také se občas setkáváte s dotazem „Co z toho ty děti mají ?“, když berete své minituristy na dlouhé výpravy do přírody? Já se s touto otázkou občas potkávám a protože se mě na to někdo zeptal zrovna pár dní před přechodem Orlických hor, měla jsem jedinečnou možnost se nad tímto trochu zamyslet. Pozorovala jsem děti na několikadenním přechodu hor, při spaní pod širákem, při zdolávání svých prvních kilometrů v terénu a za neustále se měnícího počasí. Mé poznatky (a holek z Klubu minituristů) jsem pro vás sepsala do článku.

1. Děti jsou celý den na čerstvém vzduchu

Pobyt venku na čerstvém vzduchu je jedna z nezdravější věcí, kterou můžete sobě a svému dítěti dopřát. Je to zcela přirozené. Více na toto téma si můžete přečíst na stránkách vzdělávacího centra Tereza a jejich projektu Jděte ven. Souhrnně lze říct, že i vědecké studie potvrdily, že pobyt venku prospívá našemu zdraví, snižuje riziko obezity i hladinu stresu a zlepšuje schopnost člověka soustředit se.

2. Děti si upevňují svůj vztah k přírodě

Už od dětství budou brát děti za zcela přirozené trávit svůj čas venku. Navíc si začnou k přírodě budovat vztah, který se v budoucnu může projevit zvýšenou odpovědností k ochraně životnímu prostředí či environmentálně zodpovědnému chování. Děti se od nás učí nápodobou a tak máme nyní jedinečnou možnost formovat své děti a dát jim důležité základy do dalšího života. Zároveň mají možnost si pohyb v přírodě zamilovat stejně jako vy a v budoucnu tak budete mít doma parťáky na výlety.

4. Učí se v přírodě o přírodě

Kde jinde se učit o přírodě než právě v ní. Můžeme zde použít koncept učení se zážitkem a hrou, které je postaveno na principech učení se z vlastních intenzivních prožitků. Ukažme dětem, jak rostou borůvky, co se stane, když se utrhne kopřiva nebo jaké zvuky můžeme slyšet v lese. Vlastním prožitkem si to zapamatují lépe. Pokud se děti učí v přírodě (i klasické školní předměty), je prokázáno, že tématu věnují vyšší pozornost, posilují více paměť a zlepšují své studijní výsledky.

5. Seznamují se se základy „zálesáctví“

Už od dětství můžeme seznamovat děti se zálesáckými dovednostmi. Jak rozdělat oheň, postavit stan či se správně nabalit na vandr. Při těchto činnostech děti můžou s naší podporou přirozeně trénovat hrubou motoriku – připravit větve na oheň, zapíchnout kolíky od stanu do země nebo třeba nalít vodu ze studánky do lahve. Navíc se učí orientovat se v přírodě.

6. Stávají se odolnějšími

Díky pobytu v přírodě děti posilují svoji imunitu, učí se fungovat v měnícím se prostředí i počasí. Naučí se snášet nepohodlí a nedostatek.

7. Trénují svou obratnost

Děti mají možnost trénovat svou obratnost v přirozeném prostředí. Díky překonáváním kamenů, kořenů či hraní si na kládách stromů vylepšují svoji koordinaci pohybu a rovnováhu. Bezpečně si osahají své pohybové hranice a pomalu je posouvají.

8. Posilujeme vzájemné vztahy

Podle mě je tento bod jeden z nejdůležitějších. S dětmi v přírodě můžeme být více tady a teď. Netrápí náš běžné starosti každodenního života. Můžeme se soustředit jen na sebe a dokážeme dětem věnovat stoprocentní pozornost. Společně zkoumáme, učíme se a poznáváme. Děti se mezi sebou učí vzájemné spolupráci a kooperaci (Ano, opravdu teď na sebe budeme čekat a pomůžeme si).

9. Mají prostor pro svobodnou hru

Svobodná hra je koncept, kdy děti tráví svůj čas nestrukturovanými činnosti. Zkrátka mají prostor pro využití své vlastní kreativity a hledání podnětů a her podle svého zájmu. Podle vědců vede svobodná hra k větší schopnosti dětí stanovovat si vlastní cíle a cesty k jejich naplnění. Tady si dovolím citovat vědecký výzkum P.Graye: „Nespoutaná, svobodná hra slouží k přirozenému a zdravému rozvoji mozku, k rozvoji pohybových, emočních, kognitivních i sociálních dovedností, a tedy k plnému rozvoji potenciálu každého člověka.“ Prostředí lesa je přesně pro toto vhodné prostředí.

10. Jste šťastní i vy

Poslední bod je o nás, rodičích. Jedna z důležitých věcí, které můžeme předat dětem, je ukázat jim, kde jsme spokojení, jak trávíme svůj volný čas a hlavně – plnit si i naše vlastní přání a sny. Pokud je pro nás podstatné trávit čas v přírodě, tak se toho nezříkejme jen proto, že nevíme, jak do toho děti zakomponovat. Po pomalých krůčcích se zkoušejte s dětmi vracet k činnostem, které vás naplňují. Jde to, jen to chce občas zpomalit a přizpůsobit se potřebám dětí. Ne nadarmo se říká „šťastní rodiče = šťastné děti“.

Pokud si chcete o tomto tématu přečíst více, tak doporučuji publikaci Děti venku v přírodě: ohrožený druh?, ze které jsem mimo jiné čerpala i já, a která je plná zajímavých výzkumů a příkladů dobré praxe. Výzkum Petera Graye se nachází v knize Free to play.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *