Přechod Malé Fatry s dětmi

Malá Fatra s dětmi? A na těžko. No, jasně jde to! Dnešní článek si pro vás připravila Michaela Patáková.

1. den: Dolné Diery – Horné Diery – Vrchpodžiar – Boboty – Nové Diery – hotel Diery (11,5 km)

Na doporučení z FB skupinky Klubu minituristů jsme přechod začínali ze strany Terchové. Chtěli jsme projít původně všechny Janošíkovy Diery a pak spát v kempu Nižné Kamence, ale nakonec nás nechali spát po dohodě s paní recepční přímo na plácku u hotelu Diery (úplně bez poplatku), takže jsme změnili trasu a první den šli Dolné Diery – Horné Diery – Vrchpodžiar – Boboty – Nové Diery a zpátky k hotelu, kde jsme postavili tarp. Boboty jsme vůbec lézt nemuseli, já vím, ale je to vrchol, o který bychom přišli tím, že jsme nešli z Terchové, takže jsme prostě vylezli tam a zpátky. Je to zalesněný vrchol, kde nic moc neuvidíte, jen kousek pod vrcholem je vyhlídka na Rozsutec. U Hotelu Diery je Terchovská koliba!!! Doporučuju všem, protože tam mají vynikající jídlo a !!! je tam dětský koutek, takže dítě vařilo v kuchyňce a my jsme se v klidu najedli.

2. den: Hotel Diery – Malý Rozsutec – Velký Rozsutec – Stoh – Poľudňový Grúň – Chata na Grúni (13,5 km)

Druhý den nás čekali oba Rozsutce, ze kterých jsem měla původně obavy, ale musím říct, že všechny řetězové části obou Rozsutců mi nepřišly tak hrozné jako kopec k chatě z Poludňového Grúně, kde jsme si fakt mákli. Partner měl 30kg krosnu a já baťůžek a dítě, které nechce být na zádech, takže jsem všechno vylezla s dítětem vepředu v nosítku, ale cítila jsem se opravdu jistě a bezpečně (kdyby ne, byli jsme připraveni i na variantu, že se prostě pod řetězy otočíme a půjdeme nějak kolem). Byla zrovna sobota a první víkend po otevření chodníků na Rozsutce, takže na můj vkus tady bylo docela dost lidí (doporučuji naplánovat tyto dva vrcholy spíš přes pracovní dny). Nádherně bylo i na Stohu, je to travnatý vrchol, takže jsme nemuseli hlídat, kam nám padá dítě a zdrželi jsme se v klidu na svačinu. Na Chatě na Grúni byl vyschlý pramen a nedovolili nám ani napustit vodu v chatě (spali jsme totiž opět u chaty v tarpu – asi 4 eura za stan), museli jsme si tak koupit balenou, perlivou. Na to pozor, to byla pro nás docela podpásovka, ale trochu vody jsme ještě měli, tak jsme to nějak zvládli. Ale!! mají tam dětské hřiště, takže se to vyvážilo a pobyt zde byl pro nás vlastně úplně super.

3. den: Chata na Grúni – Poľudňový Grúň – Steny – Hromové – Chleb – Chata pod Chlebom (6 km)

Ano – Poľudňový Grúň nám „nakopal zadky“ i cestou nahoru, ale mám pocit, že fyzicky bylo horší spíš to klesání, takže to nahoru nějak rychleji uteklo. I přes tento výživný kopec byl třetí den odpočinkový. Předchozí den jsme šlapali fakt celý, na chatu jsme došli až ve 20.00 a chtěli jsme dát mláděti chvíli klidu. Přes Steny nádherná hřebenovka, vidět na všechny strany. Na Chlebu nám hodně foukalo, dokonce tak, že mi uletěla kšiltovka a přítel mi ji taktak chytil kousek nad srázem, už jsem se s ní v duchu loučila, takže na vrcholu jsme udělali rychlou fotku a pokračovali na Chatu pod Chlebom. Naprosto luxusní pobyt! Nejen prostředím, ale i lidmi. Za 10euro jsme si mohli u chaty postavit stan a dokonce se osprchovat. Halušky jsme jedli do pěti minut od objednání a dobili si veškerou elektroniku. Pokud půjdete hřebenovku, tuto chatu nesmíte minout. Chci se tam vdávat. 🙂

4. den: Chata pod Chlebom – Velký Kriváň – Malý Kriváň – Biele Skaly – Suchý – Chata pod Suchým (12km)

Bylo vedro, ale už to byla poklidnější cesta, až na Biele Skaly, kde bylo zase trošku lezeníčka po skalách. Řetězy tam nejsou, ale je třeba dávat tady fakt pozor. Na Suchém jsme si dali poslední vrcholový oběd a vítězoslavně lezli dolů k chatě. V tuto chvíli jsem děkovala všem z FB skupinky, že jsme trasu otočili a šli ze strany Terchové, protože tento kopec nahoru ze Strečna lézt nechcete.  Podle předpovědi měly být velké bouřky – dalo by se to dojít už celé do Strečna, ale nenavazoval nám dobře vlak domů, takže jsme v chatě přespali, přesto, že jsme k ní došli už ve tři. Klasická horská chata, moc příjemní lidi, studánka přímo u chaty a kolem kozy a slepice – dítě nadšené.

5. den: Chata pod Suchým – Starý hrad – Strečno, Nezbúdská Lúčka (7,5km)

Zase ne moc příjemné klesání, ale na konci odměna v podobě hradu, takže dítě opět šťastné, že může lozit a být „pincezna“ na hradě. Kdybychom měli víc času, tak půjdeme i na hrad Strečno, na který jsme měli výhled celou cestu na zastávku v Nezbúdské Lúčce. Někdy příště.

Tipy na závěr:

Jsem hrdá na tu naši dvouleťačku, že to tak zvládla a vůbec neprudila, i když prudit mohla – v náročnějších terénech měla srandu z toho, že je netopýr a věšela se hlavu dolů a v lehčím terénu si ťapala s trekovými hůlkami a byla největší hiker. Jídlo jsme měli od firmy Hotovky – chtěla jsem, ať jí mládě aspoň trochu výživně, takže proto vážila přítelova krosna tak moc kilo, je to docela těžké, ale prý výborné (já jsem to nejedla, protože jsem vegetarián a vege jich zrovna u nás v obchodě moc neměli). Takže tak. Bylo nádherné počasí a vůbec se mi nechtělo domů. Darinka ještě doma na hřišti lítala bosky v šatičkách, protože prý „tepo“ a turistickou známku s Rozsutcem nedá z ruky, takže asi taky dobrý a užili jsme si to všichni. V létě plánujeme přechod Nízkých Tater, tak už teď se nemůžu dočkat.

Moc všem z Klubu minituristů děkuji za tipy a kdyby vás cokoli zajímalo, tak pište :).