Minipřechod Jeseníků

Minipřechod pro vás sepsala Jana Tylečková.

Dvě mámy, čtyři děti (3r, 3r, 13m, 11m), dva kočárky, dvě nosítka, našlapaných přes 19 km, 3 dny na cestě.

Je krásný barevný prosluněný říjen, který láká ven. Nějakou chvíli se rozhodujeme, ale nakonec vybíráme termín v diáři a bereme naše mrňata na jejich první přechod hor v životě.

Den první: Ovčárna – Praděd – Kurzovní (6,8 km)

Vyrážíme i s tatínky. Parkujeme na záchytném parkovišti Hvězda, rychle sbíráme věci, vše házíme do kočárů, popadneme děti a běžíme na zastávku. Tak tak stíháme kyvadlový autobus nahoru na Ovčárnu (další jede za hodinu). V autobuse dooblékneme děti a zběžně zjišťujeme, zda jsme v autě nic nezapomněli. Zdá se, že máme vše nezbytné. Na Ovčárně vystupujeme z autobusu… mlha, že by se dala krájet, lehce mrholí a fouká silný vítr… no super! Mrňata balíme do kočárů a velcí musí chtě nechtě šlapat. Vyrážíme na Praděd. Cestou odkládáme batohy na Sporthotelu Kurzovní, kde máme domluvený dnešní nocleh. Tatínkové tlačí kočáry, mrňata usínají, maminky si povídají a starší děti vedou debaty a tom, zda jsou na Petrových kamenech čarodějnice a vaří mlhu, jestli vůbec existují a tak. ☺️ Na Pradědu je dost lidí, počkáme si na stůl v restauraci a dáváme si oběd. Dobře jsme udělali, všechna jídla byla naprosto luxusní. Venku fouká stále silný vítr, teď bohužel proti nám, takže se zabalíme a jdeme zpět na Kurzovní. Zde se rozloučíme s tatínky a dobrodružství začíná. 😂 Pokoj máme super, dva pokoje s manželskými postelemi, společnou chodbičkou a koupelnou s vanou. Při večeři zjišťujeme, že v restauraci zrušili dětský koutek, takže naše děti pobíhají naprosto všude. Naštěstí jsme zde jen my, dělníci a personál, takže nikoho neobtěžujeme. Večer děti naložíme do vany a v devět všichni spíme.

Den druhý: Kurzovní – Švýcárna (4,5 km)

Vstáváme do krásného slunečného dne. Z pokoje máme výhled přímo na Petrovy kameny. Uděláme ranní kolečko převlékání, hygieny, balení a nahánění mrňat, které stále něco vybalují, a vyrážíme dolů na snídani. Snídaňové menu je bohaté, takže si každý vybereme to své. Děti müsli s mlékem, rohlíky s máslem a džemem, ovoce, zeleninu, maminky míchaná vajíčka a hemenex, čaj, džus, kávu. Krásně nadlábnutí vyrážíme směr Švýcárna. Dnes nás čeká jen 4 km trasa, takže nespěcháme. Prohlížíme si z dálky Praděd a Dlouhé stráně a vysvětlujeme dětem, co to vlastně je. Malincí vzápětí usínají. Cesta je příjemná, nejprve do kopce asfalt k rozcestí na Praděd, pak jdeme z kopce po hrubším štěrku. Starší děti cestou sbírají borůvky a brusinky, hází kamínky do kaluží a pozorují ptáčky a hmyz. Po poledni přicházíme na Švýcárnu, kde už dneska zůstaneme. Dáváme si oběd a kafe a jdeme se ubytovat. Odpoledne už trávíme jen v okolí chaty a necháváme starší děti nabrat síly na nejdelší úsek cesty. Večer jsme už na chatě jen my a personál, takže je to takové domácké. Dětem donesli krabici hraček a pustili k nim místního pejska, takže máme o zábavu postaráno. Mrňata nezapomněly prozkoumat ani prostor za barem a kuchyň 🤦‍♀️ po večeři a hygieně následuje hádka, kdo bude spát na jediné horní posteli patrové postele… dopadlo to, jak jsme čekaly. Všechny děti nakonec usínají v posteli svých maminek. 😁

Den třetí: Švýcárna – Červenohorské sedlo (9 km)

Vstáváme opět do krásného dne. Na snídani nás vítá místní pejsek a příjemný personál. Děti se tu cítí jako doma. Po výborné snídani a ranním kolečku se vydáváme na nejdelší úsek naší cesty. Jelikož nás turisté přesvědčili o tom, že po červené nemáme s kočárky šanci, musíme vyrazit na Červenohorské sedlo po cyklotrase, která má téměř 9 km. Už teď víme, že tohle naši tříleťáci neujdou a budeme nosit. Jsme na to připravené. Od Švýcarny je cyklotrasa rozmanitá. Chvíli jemný štěrk, pak dřevěné desky a po nějaké chvíli prudší svah “vydlážděný” velkými kameny. Naštěstí máme dobré terénní kočáry, takže tohle zvládáme. Pak už následují jen široké lesní cesty, jemný štěrk a hlína a v závěru krásná trasa zapadaná suchým listím. Děti si to užívají, opět sbírají borůvky a brusinky. Hledají zajímavé “poklady” (kamínky, listí, šišky….). U útulny Kamzík si dáváme “piknik” a pokračujeme dál. Na starších dětech jde pomalu vidět únava a my už teď víme, že nemáme šanci stihnout autobus domů. Narychlo zajišťujeme ještě jeden nocleh v Bělé pod Pradědem. Po pěti ujitých kilometrech nakládáme všechny děti do kočárů a nosítek a vyrážíme ve svižnějším tempu vstříc našemu cíli. Cestou potkáváme dva dospělé divočáky se dvěma mláďaty a na chvíli nám tuhne krev v žilách. Naštěstí o nás nejeví zájem a mizí v lesích, takže pokračujeme spadaným listím a užíváme si tu pohodu. Na Červenohorské sedlo přicházíme se čtyřmi spícími dětmi a dovolíme si dát náš první svařáček ☺️ za nedlouho se všechny děti probouzí, tak je vypouštíme na místní veliké hřiště a objednáváme oběd v restauraci. Po páté hodině odpoledne sjíždíme autobusem do Domašova, navštěvujeme místní dětské hřiště a po 18. hodině se ubytováváme v rodinném domku u jedné babičky. Všichni usínáme poměrně rychle.

Den čtvrtý: Domašov – Ostrava

Vstáváme opět do krásného dne. Provedeme rychlou ranní hygienu, rozloučíme se s paní domácí a vyrážíme do obchodu koupit snídani (vlastní jídlo už nemáme, protože jsme měli být dávno doma). Maličký obchůdek, ve kterém téměř nic nebylo, byl součástí kravína 🙈 starší děti nám téměř okamžitě utekly projít si budovy a okouknout krávy i telata. Do půl hodiny jsme po snídani a nasedáme na autobus do Šumperku. V Šumperku máme nějakou dobu čas, tak se vydáváme do pekárny, na kafe a do parku. Děti se trochu vyběhaly a pokračujeme dál. Nastupujeme do vlaku, který nás odveze do Zábřehu na Moravě. Narychlo řešíme, kam s kočárky…. TFK projde dveřmi v pohodě, Thule musíme složit…. Při výstupu z vlaku nám pan průvodčí sděluje, že jestli chceme stihnout Regiojet do Ostravy, musíme běžet. S jazykem na vestě a milionem věcí dobíháme na perón a tak tak stíháme vlak 🤦‍♀️ opět řešíme, co s kočary. Tentokrát neprojde dveřmi do kupé ani TFK…. Zcela vyčerpané usedáme do vlaku a zavíráme dveře kupé, ať se nám nerozutečou děti. Ve vlaku si dáváme kafe a oběd a snažíme se, aby mrňata neusnuly 😂 v Ostravě vystupujeme z vlaku, ukládáme věci i mrňata zpět do kočárů a vyrážíme na autobus domů. Mrňata cestou usínají a starší plní energie pobíhají kolem…. Před barákem se obě shodujeme, že nejnáročnější z celé výpravy byla cesta domů.

Ale neodradilo nás to a příště jedeme zase!!!! Děti se už teď ptají, kdy vyrazíme na další výpravu ☺️